SODA

Oplanerade stopp och potential för målpunktsstyrande system

Joborn, Martin (2015) Oplanerade stopp och potential för målpunktsstyrande system. [SICS Report]

[img]
Preview
PDF
2357Kb

Abstract

I denna rapport analyseras vissa trafikala effekter av att införa målpunktsstyrande system för Sveriges godstrafik på järnvägen. Primärt uppskattas antal ”oplanerade” stopp för röda signaler som görs av godståg i det svenska järnvägsnätet. Ett oplanerat stopp är ett stopp som inte är tidtabellagt och som hade kunnat undvikas om föraren hade haft möjlighet att göra hastighetsanpassning för att få ”gröna vågen”. Ett förarstödssystem baserat på målpunktstyrning ger just denna möjlighet. Skattningarna visar att godstågen i Sverige årligen gör 292000 oplanerade stopp, vilket är 87% mer än motiverat av tidtabellen. Analyserna visar också att 30% av de tidtabellagda stoppen på enkelspår är onödiga om man bortser från tåg som de facto inte kör under en betraktad trafikdag, vilket kan vara en bidragande orsak till att godståg ofta inte kör i sin tidtabellskanal. Rapporten är slutrapport från projekt "PUMPS – Punktlighet genom målpunktsstyrning".

Item Type:SICS Report
ID Code:5837
Deposited By:Vicki Carleson
Deposited On:26 May 2015 16:37
Last Modified:08 Jun 2015 11:02

Repository Staff Only: item control page